HAARLEM - Op woensdag 22 mei staat de Canadese groep The 7 Fingers in onze Stadsschouwburg. The 7 Fingers maakt sprookjesachtig ‘nouveau cirque’. Inderdaad, circus, maar daarmee bedoel ik niet entertainment in een circustent met paarden, clowns en schietkanonnen. Al jaren volg ik deze groep, omdat zij eigenzinnige circusvoorstellingen maakt. De zeven oprichters van dit unieke collectief hebben circus weten te herdefiniëren door het spektakel terug te brengen tot de pure, opwindende essentie: verhalen vertellen met behulp van de dood tartende acrobatiek en met het leven omarmende theatraliteit. Het collectief heeft vanuit hier haar horizon verbreed door genres te mengen en nieuwe manieren te verkennen om verhalen te vertellen.
En verhalen vertellen doen zij ook in ‘Reversible’. Acht performers duiken in hun familiegeschiedenis. Hoe zag het leven van hun grootouders eruit, toen zij zo oud waren als de performers nu? Alles was toen zo veel overzichtelijker, de tijd ging langzamer. Geen geflatteerd portret van je leven op Facebook, Instagram of een dating site. Het was zoals het was. Kunnen wij daar iets van leren? Op meeslepende wijze brengt de groep zo een ode aan de generatie die vorm gaf aan de wereld waarin wij nu leven. Bij The 7 Fingers is die confrontatie even hard als hilarisch, even pijnlijk als poëtisch. Altijd even verrassend als virtuoos.
Het zijn juist deze internationale kwalitatief hoogstaande ‘nieuwe circus’ producties waar we graag in investeren. Groepen die zich begeven op het snijvlak van moderne dans, virtuoze acrobatiek, slapstick en poëzie, altijd in een adembenemend toneelbeeld en voorzien van een passende soundtrack. Mijn theaterhart gaat harder kloppen bij voorstellingen als die van The 7 Fingers. Wat ik bijzonder vind aan dit soort theater, is dat het verwondert, dat het topsport is wat laten zien én dat er verhalende elementen inzitten. Laat u verrassen en kom kijken.