HAARLEM - Elk jaar organiseert de Week van de horeca een landelijke verkiezing voor de horeca: Het leukste horecateam van Nederland. Een landelijk initiatief om aandacht te vragen voor het personeelstekort in de horeca en om te laten zien hoe mooi de horeca is als branche om in te werken. Restaurant Moustique in Haarlem is genomineerd als een van de leukste horecateams van Nederland.


Ook binnen de horeca heerst nog steeds een grote krapte op de arbeidsmarkt, wat dagelijks terug te zien is binnen de branche. Horecazaken moeten eerder dicht of minder dagen open, dat terwijl er nog steeds nieuwe horecabedrijven worden geopend. De landelijke verkiezing voor het Leukste horecateam van Nederland is opgezet om op een positieve manier aandacht te creëren voor de personeelskrapte in de horeca en zo bij te dragen aan een verhoogde instroom van nieuwe medewerkers én behoud van huidige talenten.

De verkiezing is een initiatief van de Week van de horeca, de XXL editie van de Nationale Horecadag en vindt plaats tussen 18 en 23 september. Tijdens de Week van de horeca worden horecamedewerkers extra in het zonnetje gezet door werkgevers, worden er diverse events georganiseerd door het land en organiseren horecaopleidingen – en horecabedrijven workshops en open dagen voor nieuw horecatalent.

Met de nominatie voor restaurant Moustique laat het restaurant zien dat zij een goede en aantrekkelijke werkgever zijn. “Wij zijn erg trots om deel te kunnen nemen aan deze verkiezing.

Werken bij ons staat niet alleen voor plezier, maar ook voor persoonlijke én loopbaanontwikkeling. Iedereen moet vrij zijn in wat diegene wil creëren en daar krijgen we ook veel vrijheid voor in dit bedrijf”, aldus Tamara van Moustique Haarlem.


Tijdens de Week van de horeca worden de finalisten bezocht door juryleden Milo Berlijn en Patrick Treichl, twee gerenommeerde gastvrijheidstrainers. Zij kijken onder andere naar hoe de teams werken aan training – en ontwikkeling, werkplezier en teamwork.

Volgens Patrick Treichl wordt de waarde van écht goed samenwerkende horecateams nog flink onderschat. “Een goede locatie, menukaart of interieur, ja dat is allemaal belangrijk, maar de medewerkers maken écht het verschil. Die maken de beleving, die verhogen de besteding en die zijn veel invloedrijker voor exploitatie optimalisatie dan een mooi terras of leuke aankleding. Met deze verkiezing willen wij nog meer aandacht naar de horecaprofessional richten en de teams waarin zij elke dag werken”, aldus een enthousiaste Treichl.


Deelnemen aan de verkiezing is geheel kosteloos en kan via www.weekvandehoreca.nl