Tijdens het werkbezoek sprak zij met directeur Xavier Kat over de geschiedenis en strategie van de wijnkoperij en de invloed van corona. Maar natuurlijk ook over hoe het bedrijf de deelname aan de Ondernemingsverkiezing heeft ervaren.
Generaties klanten
In het kantoor van Kat staan volle en lege wijnflessen, houten kistjes en een boekenkast vol boeken over wijn. Ilse Zaal spreekt met hem aan een grote houten tafel over wat het winnen van de Publieksprijs Okhuysen heeft gebracht. Die bijzondere unieke tafel en bijbehorende stoelen zijn ontworpen door Berlage en staat al decennialang in de directiekamer.
“Voor ons staat de tafel symbool voor alle generaties klanten die bij Okhuysen komen”, vertelt Xavier. “Er zijn klanten die al met hun opa naar de winkel in de Gierstraat kwamen. Terwijl opa wijn aan het proeven en kopen was, kregen zij een glaasje druivensap. Nu zijn ze zelf klant en nemen ze hun kinderen mee. Het is goed om aan deze directietafel steeds te beseffen dat de kwaliteit van de wijn en de service aan de klant het belangrijkste zijn.”
Hofleverancier
Xavier is zelf begin 50 en volgde zijn vader op als directeur. Ook is hij lid van het KVNW-bestuur (branchevereniging van wijnhandelaren) en docent bij de Wijnacademie. De familie Okhuysen heeft de wijnkoperij in 1876 opgericht en is hofleverancier. Ze leveren aan bijzondere restaurants en particuliere klanten. Sinds enkele decennia staan 2 generaties van de familie Kat aan het roer.
Tegen het licht
Financieel adviseur en OVNH-partner RSM nomineerde Okhuysen voor de verkiezing. Kat was in eerste instantie niet zo heel happig op deelname aan OVNH. Hij moest overgehaald worden, maar al snel besefte hij dat ze de afgelopen jaren veel werk verzet hadden om het bedrijf te moderniseren. “Ik vond het eigenlijk wel verfrissend als het bedrijf juist nu tegen het licht gehouden werd.”
Toen ging Okhuysen er ook echt voor. Het winnen van de Publieksprijs is de kroon op de genomen stappen om het bedrijf weer toekomstbestendig te maken. Okhuysen kent een trouwe en grote klantenkring die echt betrokken is bij het bedrijf. De vele stemmen zijn vooral aan hen te danken. Toen Okhuysen won, kwamen er veel leuke reacties binnen. Niet alleen de medewerkers maar ook de klanten waren trots. Op de gevel van het magazijn prijkt nu een grote foto met Winnaar Publieksprijs 2021 en juichende medewerkers van Okhuysen.
Recordjaar
In het eerste coronajaar waren de vooruitzichten nog slecht. De horeca stond helemaal stil. Maar Okhuysen merkte dat klanten meer en duurdere wijnen gingen bestellen. Dat paste goed in het nieuwe vijfjarenplan om nog meer mensen kwaliteitswijn te laten drinken. Er was net flink geïnvesteerd in een betere webshop. De klanten konden gewoon blijven afhalen in het magazijn. Uiteindelijk was de NOW-ondersteuning helemaal niet nodig en werd 2020 een goed jaar. En 2021 werd zelfs een recordjaar. 2022 geeft nieuwe zorgen: er is een laag consumentenvertrouwen door de oorlog in Oekraïne en 2021 was een heel klein oogstjaar. In Frankrijk bijvoorbeeld zijn de opbrengsten maar 20 tot 30% van een normaal jaar. Ook de glasproductie voor flessen ligt flink achter. Kat: “Dat gaat zeker gevolgen hebben voor de wijnprijs.”
Verduurzaming
Het gekoelde wijnmagazijn in de Waarderpolder kent veel lege plekken, het is nu wachten op de nieuwe oogst. Tijdens de rondleiding vertelt Kat over de uitbreidingsplannen: er komt meer magazijnruimte en een comfortabel kantoor. Grote wens is nog om zonnepanelen op het dak te plaatsen. De verhuurder moet dan wel veel meer verzekeringspremie betalen vanwege brandgevaar. Dat maakt die investering niet aantrekkelijk
Prijzenpakket
De komende weken genieten de medewerkers van Okhuysen nog van een paar leuke prijzen die bij de verkiezing horen: een concert van Bløf, een voorstelling in het DeLaMar theater en een diner met de andere winnaars bij Landgoed Duin & Kruidberg. En natuurlijk zijn ze erbij tijdens de finaleavond OVNH 2022 op 25 mei. Lees daarover meer in dit nieuwsbericht.