VELSEN - Een avond van herkenning, ontdekking, banden versterken en het samen nastreven van gezamenlijke doelen. Tweehonderd mensen die allemaal bijdragen aan het op de kaart zetten van IJmuiden en de gemeente Velsen verzamelden zich vorige week op Forteiland voor het jaarlijkse partnerevent van Citymarketing Velsen. De verbinding, de trots op de veelzijdigheid van de gemeente en het gevoel dat de doelstellingen door samenwerking gehaald en nog verder uitgebouwd kunnen worden, liep als een rode draad door de avond.


Het citymarketingevent was door overbekende omstandigheden al twee keer uitgesteld. In die tijd heeft citymarketing niet stilgezeten en er alles aan gedaan om toch die verbinding te creëren, behouden en versterken. Onder andere door events die wel binnen de coronamaatregelen pasten te organiseren. Voornamelijk gericht op bewoners en lokale ondernemers, twee van de drie citymarketingdoelgroepen. Ook werd de actie Ik koop lokaal opgestart en uitgebouwd. Het bleek dat Velsen daar een van de eersten mee was en een voorbeeld voor andere gemeenten. Het was ook een steun voor de lokale ondernemers en zorgde voor bewustwording van de consumenten. Deze actie zal dan ook voortgezet worden.


Samenwerken
Voordat de talkshow Beleef IJmuiden, ontdek Velsen van start ging werden de aanwezigen onthaald door Noordzeevis uit IJmuiden, partner van Citymarketing Velsen. Op diverse locaties op Forteiland werden heerlijke visgerechten gepresenteerd door lokale ambassadeurs van vispromotor. Tijdens de talkshow bleken er - ondanks de bizarre tijd vanwege corona - al stevige verbanden te zijn gelegd. Mooi voorbeeld was de samenwerking tussen M’barek Ben Addi van LatinVillage Festival en Maarten Redeker. Redeker speelde het afgelopen jaar klaar Summer Park Sessions te organiseren en dat was een groot succes. Op woensdag 17 augustus, een paar dagen voor LatinVillage, worden de Velsen Village Sessions gehouden. Ook de zeven grootste meeting- en eventlocaties in Velsen gaan samenwerken om de locaties te promoten. Ineke van der Geest, bestuurslid van Citymarketing Velsen en eigenaar ActionPlanet sloeg de spijker op de kop met haar opmerking: ‘Velsen wordt steeds meer een echte bestemming.’ Onder de noemer ‘IJmuiden maakt het’ werd nog eens extra benadrukt dat Velsen echt innovatief en duurzaam bezig is, onder andere met Techport en het uitstekende technische onderwijs. Jan Hinloopen sprak vol passie over het belang van voldoende stageplekken en deed een hartstochtelijke oproep aan de aanwezige ondernemers.

Mooie basis
Citymarketeer Friso Huizinga kijkt met een goed gevoel terug op het citymarketingevent. ‘Het was een verbindende avond waarop meerdere partners zich hebben kunnen presenteren. Dat we eindelijk weer fysiek konden netwerken was ontzettend fijn en aan de energie te merken waren we daar ook hard aan toe. We hebben met elkaar een mooie basis gelegd voor een mooie zomer met veel activiteiten die laten zien wat we in IJmuiden en de gemeente Velsen allemaal te bieden hebben.’

IJmuiden.nl
Kijk voor meer informatie over vrijetijdsbesteding in de gemeente Velsen op ijmuiden.nl. De talkshow terugkijken kan via deze link.