ZANDVOORT - Nog anderhalve maand en dan wordt duidelijk of de Formule 1 ook echt op het circuit van Zandvoort zal neerstrijken. Maar wat als een paal boven water staat is dat er dan files komen op de wegen naar de badplaats. Combikaarten met vervoersopties kunnen volgens burgemeester Niek Meijer van Zandvoort het ergste fileleed beperken.

Een weekend Formule 1 betekent per dag 125 duizend bezoekers die naar het circuit willen komen om Max Verstappen en co met ruim 300 kilometer per uur over het asfalt te zien scheuren. Voor een toegangskaartje van het circuit kunnen bezoekers dan kiezen uit vier opties als het aan burgemeester Meijer ligt. Zoals een combikaart met een parkeerplaats. Hierbij geldt: op = op.

En voor een combikaart met een treinticket gaat de burgemeester ervan uit dat de NS extra treinen inzet, "en dan dubbeldekkers met de maximale lengte".

Pendelbus
Een belangrijke combikaart wordt de pendelbus vanaf grote parkeerplaatsen in de regio. "Voor de hand liggend zijn dat de parkeerplaatsen rondom het bollengebied. Daar vindt jaarlijks ook een manifestatie plaatst met veel parkeerplaatsen", beredeneert Meijer. Zijn oog valt ook op het terrein rondom het NS-station Haarlem-Spaarnwoude.

Daarvoor doet hij wel een beroep op de buurgemeenten, realiseert hij zich. "Je moet regelen dat het daar mag, bij voorkeur gratis. De busstroom moet zo geruisloos mogelijk door de omgeving, want je wilt de overlast zo veel mogelijk voorkomen."

Fietsen
Het meest gecharmeerd is Meijer van de combikaart met gehuurde fiets. Hij hoopt op wel tien- tot vijftienduizend fietsende F1-bezoekers. "En het is dan wel de kunst om na te denken, met fietsdeskundigen, hoe ga je dat in goede banen leiden, met al die verkeersstromen."

Burgemeester Meijer benadrukt dat het plan verder uitgewerkt gaat worden als er echt 'een klap op wordt gegeven'. Op 31 maart wil Formule 1 weten of het Circuit Zandvoort het financieel en praktisch kan behappen om het racecircus naar de badplaats te halen.